Manžel, manželka, manželství: Bible klade instituci manželství do samého ráje hned vedle soboty jako nejstarší ustanovení Boží. Není tedy manželství důsledkem lidského hříchu [názor římsko-katolický], nýbrž nejstarším Božím řádem. Bůh-Stvořitel je ustanovitelem, ochráncem a posvětitelem manželského života [
Gen 2:21 -
Gen 2:42]. Ve SZ máme ovšem dvě zprávy o vzniku manželství. Mladší v
Gen 1:1 až 2,4 pokládá muže a ženu za celek; teprve muž a žena dohromady jsou člověk ['ádám], lidská bytost [
Gen 1:27]. Podle starší zprávy v
Gen 2:4 -
Gen 2:25 stvořil Bůh nejprve člověka-muže jako vládce přírody; jako jeho pomoc z jeho kostí a masa [ Kral. těla
Gen 2:23] stvořil ženu, »kteráž by při něm byla« [
Gen 2:18; Karafiát překládá: »kteráž by jeho roveň byla«; t. j. jež by se k němu hodila jako jeho protějšek]. Teprve když syn opustí otce a matku a přidrží se manželky, tvoří celého člověka [
Gen 2:24]. V důsledcích to ovšem znamená jednoženství a jednomužství. Ale v době sz ze zájmu o rozmnožení rodu nebylo mnohoženství výjimkou. Jakob se musel zavázat Lábanovi, že nepojme více žen než Líu a Ráchel [
Gen 31:50]. Muž a žena tvoří psychickou jednotku. Muž podle SZ ovšem převládá. Rodina je nazvána jeho jménem. Žena je závislá na muži, a přece je s ním spojena jako nutná pomocnice při udržování lidského pokolení. Muž je pánem ženy [hebr. ba‘al, pán, které Kral. překládají většinou manžel nebo muž
Exod 21:22;
Deut 24:4;
2Sam 11:26;
Pro 12:4], nikoli však ve smyslu absolutního vládce jako nad otrokem [hebr. užívá v tom případě výrazu 'ádón, nikdy ba‘al,
Exod 21:4nn], právě proto, že jde o psychickou jednotku, v níž muž je centrem, z něhož vychází síla na všecky příslušníky domácnosti. I rodina tak tvoří psychický celek.
Předpisy pro uzavírání manželství pečují o to, aby psychická jednota rodinná nebyla narušena cizími, zvláště kultickými prvky, ježby muž nebyl s to vstřebat. Proto Abraham hledá pro svého syna Izáka manželku »z rodiny své a z domu otce svého« [
Gen 24:38 ,
Gen 24:40], Stejně tomu bylo s Jákobem [
Gen 28:1n]. Ovšem, příbuzenství nesmí být příliš blízké. Lv 18 zakazuje nejen manželství se sestrou, matkou a dítětem dcery, ale také s ženami otce a jejich dcerami, s otcovým bratrem a se synovou ženou. Nebylo dovoleno pojmouti za manželku současně ženu a její dceru nebo sestru anebo dceru vlastní dcery. Důvody pro to nebyly zdravotní, nýbrž psychické: s těmito příbuznými nebylo možno vytvořit pravou jednotku, anebo se narušovala už stávajíící psychická jednotka [Pedersen, Israel]. Takové manželství je trestáno bezdětností [
Lev 20:20 -
Lev 20:21] nebo smrtí [20,11.14]. Všecky tyto zákony byly v podstatě reakcí na uvolněné mravy kananejských praobyvatel [
Lev 18:27]. Ovšem v době mnohoženství nebyly tak přísně dodržovány. Abraham měl za ženu dceru svého otce, nikoliv však téže matky [
Gen 20:12]. Případ Amnona a jeho polosestry Támar ukazuje, že bylo možno pojmouti za manželku i polosestru, dal-li k tomu svolení otec [
2Sam 13:13]. Také požadavek, aby Izraelec neuzavíral manželství s cizinkami, nebyl brán vždycky doslovně, ale porušení tohoto požadavku bylo později pokládáno za příčinu náboženského úpadku izraelského lidu [
Judg 3:6 sr.
Exod 32:15n;
Deut 7:3;
Ezra 9:1n].
Smluvení sňatku bylo záležitostí rodiny ženichovy [
Judg 14:2]. Poněvadž v nevěstě dávala rodina část svého těla a krve, bylo třeba, aby rodina ženichova dala náhradou něco právě tak cenného rodině nevěsty a tak aby svazek mezi rodinami byl utvrzen [
Gen 24:53 ;
Gen 34:12;
Exod 22:16;
1Sam 18:25]. Manželka ovšem neztratila plně svou sounáležitost s vlastní rodinou. Už při sňatku obdržela od své rodiny dar, jenž utvrzoval její původní svazky [
Judg 1:13 až 15;
1Kgs 9:16] a dal jí jistou nezávislost na muži. Jestliže rodina ženichova neměla prostředků, aby dala za nevěstu protihodnotu, vstoupil ženich do služeb otce nevěstina na tak dlouho, až si cenu odsloužil [Jakob u Lábana Gn 29; Mojžíš u Jetro
Exod 2:15 -
Exod 2:21]. Zemře-li manžel, vrací se žena obyčejně k své rodině, kde žije jako vdova, zvláště nedala-li svému muži děti [
Gen 38:11], ale ani tu se nesmí dopustit smilství, aby neposkvrnila rodinu svého zemřelého muže [
Gen 38:24]. Přidrží-li se vdova rodiny svého muže, je to pokládáno za mimořádnou věrnost [Rut]. Hlavním úkolem manželky bylo, aby udržovala rod muže, jemuž náleží. Cizoložství bylo trestáno smrtí [
Deut 22:22nn] jako porušení majetnických práv mužových. Muž ovšem ze zájmu o rodinu směl mít pohlavní styk s jinými ženami, pokud tím neporušil práva jiného muže [
Lev 19:20]. Cizoložstvím muž neposkvrnil vlastní manželství, ale vdané ženě byl styk s cizím mužem zakázán. Důvodem k rozvodu byla obyčejně bezdětnost [sr.
Gen 29:34], jež vůbec byla považována za neštěstí [
Gen 30:1 ,
Gen 30:23 sr.
1Sam 1:11]. Proto bezdětné manželky přímo vyzývaly své muže, aby přijali otrokyně za ženy [
Gen 16:2], a jejich děti pokládaly za své [
Gen 30:3 ,
Gen 30:6]. Z požadavku potomstva plyne i t. zv. *levirátní manželství [Gn 38;
Deut 25:5 ,
Deut 25:7 -
Deut 25:10]. K rozvodu stačilo prohlášení mužovo [
Hos 2:2] nebo »lístek zapuzení« [
Isa 50:1].
Za nejstarších dob snad i v Izraeli byla žena základem rodiny [t. zv. matriarchát, v němž platilo mnohomužství]. Badatelé vidí stopy tohoto zřízení na př. v tom, že muž se přiženil k ženě [
Gen 2:24 sr. 24,5], že matka byla původně vládkyní stanu [sr.
Gen 24:67], že matka dávala dítěti jméno a za dítě odpovídala [sr.
1Sam 20:30] a j. Záhy však zavládl patriarchát, t. j. převládající postavení muže. Žena přijímala jméno mužovo [
Isa 4:1]. Všeobecná tendence však spěla k monogamii. V současném Babyloně a Egyptě monogamie převládala. Zdá se, že nařízení Mojžíšova směřovala k znechucení mnohoženství [
Lev 18:18;
Deut 17:17]. Ale i
Ps 128:3;
Pro 5:18 ;
Pro 31:10 -
Pro 31:29;
Eccl 9:9 ukazují na ideál jednoženství. V době po babylonském zajetí nabylo jednoženství naprosté převahy. Že manželství bylo vysoce ceněno, vidíme na četných srovnáních poměru Božího k vyvolenému lidu s poměrem muže k ženě [
Isa 54:5;
Hos 2:19n ;
Hos 3:1n;
Ezek 16:8 a j.]. Také odpadlictví od Boha bylo srovnáváno s manželskou nevěrností [
Isa 1:21;
Jer 2:20 ;
Jer 3:1 -
Jer 3:20; Ez 23;
Ps 73:27;
Hos 4:12].
Ježíš u
Mark 10:6 -
Mark 10:9 [sr.
Matt 5:32 ;
Matt 19:9;
Luke 16:18] navazuje na
Gen 1:27 a 2,4-25. Podle listů apoštolských byl pro vzájemný poměr muže a ženy směrodatný poměr Krista k církvi [
1Cor 11:2 až 16; sr.
Eph 5:22 -
Eph 5:23;
Col 3:18n] a snaha získati nevěřící [
Titus 2:4n;
1Pet 3:1nn]. Základem manželství je tedy křesťanská láska. Ježíš neváhá sebe přirovnávat k ženichovi [
Mark 2:18 -
Mark 2:20;
John 3:29], království Boží ke svatební hostině [
Matt 22:2 -
Matt 22:12 ;
Matt 25:1 -
Matt 25:13;
Luke 12:35nn]; ve
Rev 19:7nn ;
Rev 21:2 ,
Rev 21:9 ;
Rev 22:17 se mluví o církvi jako o nevěstě [sr.
2Cor 11:2].
Zvláštní otázky o manželství vznikly v době Pavlově na půdě znemravnělého pohanství a s ohledem na očekávání bezprostředního příchodu Kristova. Pavel na tyto otázky odpovídá v 1K 7. Vzhledem k »ukrácenému času« bylo by podle něho lépe zůstati svobodným, protože manželství je s to odvracet člověka od toho nejdůležitějšího [
1Cor 7:1 ,
1Cor 7:29 -
1Cor 7:35; sr.
Matt 19:10 -
Matt 19:12;
Luke 20:34nn]. Ale kdo už vstoupil v manželství, ať je nerozlučuje [
1Cor 7:10; sr.
Mark 10:2 -
Mark 10:12;
Luke 16:18], a rozloučil-li je, ať se smíří anebo ať nevstupuje v nové manželství [
1Cor 7:11]. I je-li některý z manželů nevěřící a nenaléhá-li na rozvod, má věřící zůstati v takovém manželství [
1Cor 7:12 -
1Cor 7:17]. Jinak jen smrt rozlučuje manželství [
1Cor 7:2 -
1Cor 7:3]. Manželství není hříchem [
1Cor 7:28 sr.
1Cor 9:5] a někdy je dokonce nutné [
1Cor 7:2 -
1Cor 7:9]. Sporný je výklad
1Cor 7:36nn. Někteří se domnívají, že tu Pavel mluví o čistě »duchovním manželství« . Autor
1Tim 4:3 se obrací proti bludařům, kteří zakazovali manželství; mladším vdovám dokonce doporučuje nové provdání, aby nebyly na obtíž církvi [5,3-16].
Celkem lze souhlasiti s tím, co čteme v Zásadách českobratrské církve evang. [19322]: »Teprve evangelium vytvořilo rodinu v pravém slova smyslu. Rodina není sama sobě účelem. Jejím úkolem jest oslavovati Boha a zobrazovati na zemi obecenství mezi Bohem a jeho stvořením. Rodina je prvním místem, kde dítě slyší zvěst o živém Bohu a Ježíši Kristu a kde celý život má být posvěcen vůní Slova Božího. Všecky dary Ducha sv., o kterých mluví ap. Pavel [1K 12], mají být přijímány především v rodině. Církev Kristova opírá se o rodiny jako o své pilíře. Ježíš, který sám okusil požehnání rodinného života, posvětil svým příkladem vztahy mezi rodiči a dětmi [
Luke 2:51 -
Luke 2:52]. Teprve evangelium postavilo manželství úplně na výši Božích úmyslů a učinilo je tím, čím podle námětů sz již od stvoření prvních lidí mělo být. To, co ve SZ bylo jen temně vysloveno, Ježíš vyslovil zřetelně a napravil porušený Boží řád. Křesťanství překonalo mnohoženství a z ženy učinilo před Bohem tvora stejné ceny. V Kristu není rozdílu mezi mužem a ženou [
Gal 3:28]. Oba jsou u víře dítky jednoho Otce. Ježíš prohlašuje manželství za nerozlučitelné a chrání tak ženu před mužovou libovůlí [
Matt 19:3 -
Matt 19:9]. Nejen ženě je zakázáno cizoložství, nýbrž i muž je stejně vázán naprostou věrností své ženě. Ano i nečisté touhy jsou stejně muži i ženě zakázány jako hrubé, tělesné přestupky zákona Božího. Také v manželství má býti cudný a čistý poměr mezi mužem a ženou a celá domácnost má nésti pečeť čistoty a ušlechtilosti [
Heb 13:4].«
*Svatba. *Ženich. *Nevěsta. *Cizoložství.